אם היה משהו שבוודאות עוזר להפחית לחץ, להנות יותר מהחיים, להיות יותר בריאים, פחות בדיכאון, יותר מאושרים. והכי חשוב – הוא נעים, כיפי ומענג…. האם הייתם משקיעים בו?
הפעם, חשוב לנו לעלות לסדר היום ולשבח את העיסוק וההתמקדות בתחושות של עונג.
עונג הוא תחושה של הנאה רבה ונעימות.
תחושת העונג לא מתרחשת בגוף, בעור או במערכת העיכול כי אם במוח שלנו. היא הפרוש שאנו מעניקים לגירוי פיזי, רגשי עוד מחשבתי.
בדרך כלל, עונג אינו אחד מהערכים בהם אנו משקיעים מחשבה או תשומת לב מרובה.
אך ככל שהגיל עולה, שהגוף נשחק ומסע החיים כבד יותר, כך יש חשיבות גדולה יותר לרגעי העונג הקטנים – הם מעניקים לנו תחושת חיוניות, חיבור עמוק לעצמנו ומשמעות. עונג גופני ורגשי הוא תנאי בסיסי לבריאות הנפשית והגופנית שלנו.
ככל היבט גופני או נפשי גם מקורות העונג שלנו משתנים עם השנים. ערנות לשינויים הבלתי פוסקים, והשקעה בעצמנו יניבו בהכרח חיים יותר איכותיים ויותר בריאים.
בניוזלטר הנוכחי נעניק מבט על היבטים שונים של עונג, ונזמין אתכם להתענג יחד איתנו בקורסים החדשים, בסדנאות בטבע, במסעות ובמפגשי השיח שלנו.
שיהיו לכולנו ימים טובים מלאי עונג גם מבשורות משמחות.
שלכם עינת וצוות מכון לתבונה
נוקשות האברים, יובש העור, ההתכנסות הפנימית או צמצום הגירויים שמלווים את תקופות החיים המאוחרות, עלולים להפחית באופן טבעי גם את מגוון רגעי העונג הגופניים ואפילו את הרגשיים. על כן, עלינו להתאמן באופן מודע בהרחבת הרגעים הללו – לדעת לחקור את עצמי ולגלות את פיסות העור, את בלוטות הטעם, את אברי החישה שמהם נוכל לחוש עונג; להבין שהגוף שלנו, שתמיד משתנה, משנה ללא הרף גם את צרכיו; ולהבין שחוויית עונג רגשית או מנטלית יכולה להתקיים כמעט בכל רגע נתון, והשאלה היא אם נאפשר לה להתממש.
תחושת העונג לא מתרחשת בגוף, בעור או במערכת העיכול כי אם במוח, והיא תגובה לגירוי. אותו ליטוף יכול להיות מענג או מעורר רתיעה. המוח מחווט בצורה כזאת שפעולות שלאורך האבולוציה עודדו הישרדות או התרבות, הסבו לנו עונג וקיבלו משמעות. לצד מערכות האבולוציה הפרימיטיביות, האותות מתקבלים ממערכת החושים שלנו ומגיעים אל המוח שמלא בזיכרונות ובמחשבות אישיות. מערכת התחושה של המוח בעצם שואלת את עצמה ‘מה דעתך על האות שקבלת?’ ובמוח מתקבלת ההחלטה מה דעתו על האות. אם אנחנו במצב רגוע, בטוח, משוחרר ונינוח, התשובה של המוח תהיה מסוימת, ואם אנחנו בלחץ או בעומס התשובה של הגוף תהיה אחרת; אם התחושה מתחברת לזיכרון חיובי התשובה תהיה שונה לעומת תחושה המתחברת לזיכרון לא נעים. הפרשנות של האות תלויה בפרשנות כללית ורב־מערכתית המגיעה מהגוף ומהמוח גם יחד.
ברמה הפיזיולוגית, כאשר התגובה של המוח לגירוי היא חיובית, מתרחשות במוח שורה של תהליכים ביוכימיים; הדופמין – הנחשב ל”נוירוטרנסמיטר של ההנאה וההנעה”, משתחרר בעודנו פועלים לקראת הפעולות המחוללות עונג ונותן לנו את התמריץ להמשיך ולפעול. האנדורפינים שמשמשים משככי כאב טבעיים ותומכים ביצירת תחושות של שמחה ואופוריה.והסרטונין הקשור למצבי רוח ולתחושת אושר ושלווה. רמות גבוהות של סרוטונין מקדמות תחושת רוגע ויכולות להקל על תחושת דיכאון וחרדה.
אם נחשוב על המוח כעל גן שבו אנחנו מטפחים אזורים רצויים, נבין שאפשר לטפח גם את מרכזי העונג. הרחבתם והפעלתם באופן שישקף את עולמנו הפנימי יאפשרו לנו מחד גיסא חיים מלאים, נעימים ובריאים יותר, ומאידך גיסא, תעורר השראה לסובבים אותנו.
הדרך הכי יעילה להגיע אל עונג היא פשוט לדבר עליו עם עצמנו ועם אחרים, ולהרשות לעצמנו לחקור אותו גופנית, רוחנית, רגשית, מחשבתית – בכל המובנים. פשוט לבחון ברגישות אין קץ מה ‘עושה לי את זה’. בסיס העונג הוא בקבלת עצמנו ואהבת עצמנו, בידיעה שאנחנו ראויים וראויות לעונג. בחברה שלנו, עם המיתוסים שלאורם גדלנו, רובנו צריכים לתרגל את ההכרה הזאת.
ברוב התרבויות והדתות, מושג ה”עונג” מתקבל עם חשיבות רבה, אך מוגדר ומובן בדרכים שונות. זהו אחד המושגים האנושיים המורכבים יותר, משום שהוא נוגע ללב הקיום שלנו ולשאלה איך אנו בוחרים לחיות את חיינו.
ביהדות, המושג “עונג” מקושר לשבת, לחגים ולמיניות בחיי הנישואין; בשבת ובחגים, העם היהודי מתבקש לנוח וליהנות מן החיים. המסורת מזמינה אותנו לאכול אוכל טעים, ללבוש בגדים נאים ולהתמקד בנוחות וברוגע ולהנות מהחגיגות. היהדות מלמדת שדרך העונג ניתן להעמיק את כבוד היום הקדוש ולשפר את איכות החיים. בחיי נישואין, ישנה מצווה הקשורה לעונג, הידועה כ”מצוות אונה”. זו מצווה על הבעל לקיים יחסי מין עם אשתו כשהוא מבטיח שהיחסים מספקים עונג רוחני ופיזי לשני הצדדים.
בנצרות, ישנה תודעה לזהירות מפני התמסרות יתר לחומריות, אך גם הכרה בחשיבות החגיגה והשמחה בחיי האדם והקהילה. עיקר הדגש הוא על המציאת של עונג במידה ובאיזון, כאשר העונג משמש כאמצעי לחיבור ולקיום ערכים רוחניים וקהילתיים.
באסלאם, העונג אינו נדחה כלל, אך חייב להיות מותאם להלכות הדת. ההנאות החומריות נתפסות כחלק בלתי נפרד מהחיים, כל עוד הן אינן פוגעות בעקרונות האמונה והמוסר. באסלאם מדגישים שעונג אמיתי נעוץ בשלום הנפש ובקיום מוסרי ודתי.
בהינדואיזם, העונג מובן כחלק מהמסע האנושי הרחב יותר אל תוך הרוחניות וההתעלות. התפיסה היא שהחיים כוללים גם הנאות חומריות, אך השאיפה היא למצוא עונג גם בהתבוננות פנימית ובהתחברות לאלוהי.
בבודהיזם, עונג וסבל נתפסים כחלק ממעגל שחייבים להבין כדי להשיג שחרור אמיתי. הבודהיזם מלמד שהעונג האמיתי אינו בהכרח חומרי או רגעי, אלא מושג בהשגת שקט פנימי והפסקת ה”צמא” לתשוקות הזמניות שלנו.
כל דת תופסת את המושג “עונג” באופן שונה, אך כולן מסכימות על חשיבותו של העונג בחיינו. ההבנה שעונג יכול לבוא בצורות שונות ולשרת מטרות שונות היא מרכזית לפילוסופיה האנושית ולחיפוש אחר משמעות בחיים.
היררכיית גורמי העונג הטבעית של כל היצורים החיים נראתה בדרך כלל כך: מזון – בטחון – סקס. עבור בני אדם, היררכיות העונג עשויות להראות מגוונות בהרבה, והן עשויות להשתנות בהתאם לאורח החיים, לתרבות ולסביבה. להלן כמה דוגמאות להיררכיות כאלה:
להיררכיות המגוונות הללו מתלווים גורמים נוספים, חיוביים ושליליים, המשפיעים עליהן ועל תוצאותיהן עבור האדם. מצד אחד, ישנם השפע, המגוון, הנגישות הנוחה והאפשרות לבחור, ומצד שני, היכולת של האדם לצרוך יתר על המידה בצורה שפוגעת בשרידותו. דוגמאות לגורמים שליליים הם צריכת סמים, אכילת יתר, התמכרות למסכים או קניות מיותרות.
אז מה מותר האדם?
התפתחות המוח האנושי והופעת התודעה מאפשרים לאדם לנהל את עצמו על בסיס החלטות מודעות ובחירה בין חלופות התנהגותיות. למשל, בנוגע למקום ותפקיד העונג בחייו. לשם כך, עליו להיות מודע למשמעות הכפולה של העונג וגורמי העונג: מצד אחד, אלו הטבעיים ומצד שני, אלו שנוצרו באופן מלאכותי על ידי האדם.
לדוגמא:
“נקודת ההיפוך” האנושית היא היכולת לבחור בין להיות ה”עבד” של העונג לבין להיות “המנהל” שלו, לפחות לטובת האדם עצמו, או גם לטובת סביבתו. ברוב המקרים, המפתח נמצא בקיום תהליך דינמי קבוע של מציאת נקודת האיזון הנכונה בין שניהם.
היכולת לנהל את העונג וההנאות שלנו בצורה מודעת ואחראית היא אחד המאפיינים המייחדים את האדם. זו מאפשרת לנו לחיות חיים מאוזנים, שמקדמים את בריאותנו ורווחתנו האישית, כמו גם את זו של הסובבים אותנו.
מצטרפים אלינו לשלשה ימים רטובים סביב הכנרת. ימים מלאים בהנאה, משחק ולמידה חוויתית.
“מסע קשר סבתא” נוצר מתוך ההכרה בחשיבות הקשר בין סבתות וסבים לנכדות ונכדים. קשר איכותי בין סבא/סבתא לנכדים משפיע על עיצוב האישיות והבריאות הנפשית והפיזית של שניהם וכאדוות על המשפחה כולה לאורך דורות.
למידת כלים ייחודיים לתקשורת בין דורית וחוויה משמעותית
הזדמנות של פעם בחיים!!!
מסע ‘מתנות התבונה בהימליה’ נוצר מתוך אמונה מלאה בעוצמה שיש בחוויית ‘הרחבת גבולות עצמי’ בתוך התפאורה של הטבע והתרבות שאינה מוכרת לנו. הבחירה במקום כה רחוק, מאתגר ושונה מהיומיום שלנו בכל המובנים, היתה מתוך כוונה שמשתתפי המסע ירחיבו את גבולות עצמם, תוך כדי הנאה, שלווה, ביטחון ובטיחות. אנחנו מזמינים אותך להצטרף אלינו למסע, לעבר המשך התחדשות ומשמעות עד 120.
הזדמנות ייחודית לחוויה בלתי נשכחת עם נכדים בוגרים במסע “קשר סבתא” בנפאל.
שילוב מושלם בין שהייה בטבע עוצמתי, חוויה תרבותית ומפגש חברתי איכותי ומונחה, שילוב שמבטיח חוויה שהיא מתנת חיים, הזדמנות להכרות והעמקת הקשר בין הסבים לנכדים.
זהו מסע פורץ גבולות, המעניק כלים לתקשורת בין דורית, התנסויות ייחודיות ויחד משמעותי שייצור ברית רגשית בין הסבים והנכדים.
נבקר בפוקרה וקטמנדו, נצא למסלולי הליכה קלים בהרים ובג’ונגל, נערוך טיול גיפים בספארי ראפטינג בנהר הטריסולי וכהרגלנו נקיים מפגשים מלאי למידה משחק וצחוק.
אל תחמיצו את ההזדמנות לחוות את הקשר המיוחד בין הסבים והנכדים במסע שיעזור לכל הגילאים לצמוח, להתפתח ולהתחדש!
לפרטים נוספים והרשמת מתעניינים
קובי שוורץ, חבר הקהילה שלנו, חובב נגרות ונפחות עם ניסיון רב, פותח את הנגרייה הביתית שלו לקהילת מכון לתבונה
חברי קהילת מכון לתבונה, מוזמנים לעבוד יחד בנגריה בהדרכת קובי, ולהנות משיח וחשיבה משותפת על סוגיות מגוונות הנוגעות להתפתחות בתקופת התבונה.
מתי? 5 מפגשים, בימי שלישי, החל מה 23.7, 10:00-13:00
איפה? אביאל (ליד גבעת עדה)
מחיר? רק עלות חומרים, (אם צריך).
אל תפספסו את ההזדמנות ליצור וללמוד באווירה נעימה ומקצועית!
עד 4 משתתפים בקבוצה. כל הקודם זוכה!!! (יהיו עוד קבוצות בהמשך)
נחוש זרימה ,התמסרות, והתמזגות- עם עצמנו ועם הטבע.
בואנה/בואו -הצטרפו לסדנה בטבע של נחל שופט, בה נסתקרן, נחקור ונלמד תוך תהליך אישי ומשותף, נחווה את חמשת החושים – נפגוש את כוחות הריפוי של הטבע , נתבונן, נחוש וננשום – נחווה חוויה פיזית–רגשית, הוויה המקפלת בתוכה גם תקווה להקלה לנפש, בתקופה עכשווית מורכבת.
רצוי להביא: ביגוד/נעלים/סנדלים/כיסא מתקפל, כרית, וכל אביזר מתאים עבורכם.ן לשהות בטבע עם מים. הביאו איתכם.ן את ארוחת הצהריים שנאכל במשותף ביחד הכללי.
מחיר: 180 ₪
בהנחיית: אורה המר ורותי תנחלסון,
בעלות ניסיון רב בהובלת תהליכים בטבע.
בגן לאומי תל אפק (ליד פתח תקווה)
נפגש באוויר הפתוח לשיח שנועד עבורינו הסבים והסבתות. נדבר על נושאים כגון תפקידנו כיום במשפחה, כיצד נתמוך בילדינו ונכדינו תוך הצבת גבולות שיאפשרו לנו לשמור על שלומנו ואיך ננהל קונפליקטים .
מחיר: 180 ₪
מנחות: אירית זנדמן ואסתר מאיר – קעטבי
מסתבר שמערכת היחסים שלנו עם בגדים אינה פשוטה.
בגדים הם דרך לחיבור וביטוי עצמי גם בפרישה
בקורס נכיר ונדבר על הצרכים שלי מבגדים, איך בגד יכול לתמוך בי רגשית ואיך אתן ביטוי למי שאני באמצעות לבוש.
נלמד כלים לצמיחה והתפתחות ולא לתיקון המראה.
מסגרת הקורס: 4 מפגשים בימי שלישי 17:00-18:30 23/7, 30/7, 6/8, 13/8
מחיר: 200 ש”ח
מנחה: אופירה גולן –MA קלינאית תקשורת. בעבר, מנהלת פרוייקטים בהיי טק. כיום, תכשיטנית, סטייליסטית אישית ועוסקת בגישה של סטיילינג תרפי. מנחה ורכזת קורסים במכון לתבונה
בחברה בה יושבים יותר מידי, אוכלים יותר מידי ושמים את גופנו בסדים וגבסים כגון נעלים לא מותאמות, או כסאות לא מותאמים, ישנה חשיבות ללמוד ולתרגל תנועה, יציבה ושימוש נכון ויעיל באביזרים המקיפים אותנו בחיי היומיום. נושאים אלו הם הבסיס לשיפור בריאותינו, איכות חיינו ושימור היכולות התפקודיות שלנו. ביחד נתעמק בהם ונבין איך הם משפיעים עלינו אפילו ברמה התאית.
הקורס יועבר באנגלית קלה בשילוב עברית.
מסגרת הקורס: 4 מפגשים בימי שני 18:30-20:00 29/7, 5/8, 12/8, 18/8
מחיר: 200 ש”ח
מנחה: ליסה גרונר- בעלת תואר שני בפיזיותרפיה מאוניברסיטת אריזונה הצפונית FMS, SFMA, BSPTS, MCMT. מומחית לזיהוי וטיפול מתקדם במקורות כאבים ולשיקום תנועה אופטימלית מרצה לטיפול מונע למניעת כאבים ופגיעות
המשתתפים ירכשו כלים להתפתחות אישית; יעלו את המודעות וההבנה לזיהוי חסמים בתקשורת. ירכשו פרקטיקות להתמודדות עם אתגרי החיים. יחזקו את הכוחות הפנימיים ויחוו שחרור מדעות קדומות וסטראוטיפים. יבנו מענים לצורך משמעות ושייכות.
מחיר: 300 ש”ח
מנחה: אירית זנדמן מנחת קבוצות הורים, מיינדפולנס, NLP, אימון, גישור ועוד. בעברה מנהלת בית ספר ומנחת מנהלים. לאחר הפרישה ממערכת החינוך, המשיכה בהנחיית מנהלים ולומדת ומתנדבת ללא הפסקה. חווה את שנות הפנסיה מתוך ערנות לתהליכי התפתחות והתחדשות ולמידה ‘הלכה למעשה’ על ‘הזדקנות מיטבית’.
אנרגיה של תשוקה ומיניות כבסיס לבריאות נפשית ופיזית.
בעדינות, מתוך כבוד לניסיון החיים ולשינויים בגוף ובמרחב הרגשי, נלמד על
מין ומיניות, חשק ותשוקה בתקופות חיים מאוחרות.
איך למרות הכלללל…. ביחד ולחוד משמרים אותם?
איך הם תורמים לבריאות נפשית ופיזית?
איך נחווה אותם כעוד רובד של התפתחות, משמעות, פיתוח המוח ויצירה?
מסגרת הקורס: 4 מפגשים בימי ראשון 16:00-17:30 1/9, 8/9, 15/9, 22/9
מחיר: 200 ש”ח
מנחה:
עינת פורת עמוס- – B.A בעבודה סוציאלית, M.A בגרונטולוגיה, פסיכותרפיסטית, מטפלת מינית ומנחת קבוצות. מלווה תהליכי התפתחות וצמיחה בתקופות החיים המאוחרות.
ההרצאה תתקיים באנגלית קלה מתובלת בעברית
שלכם, צוות מכון לתבונה
שימו לב:
במידה ואינכם רואים מייל מאיתנו, נא בצעו חיפוש “מכון לתבונה” (לפעמים המייל נזרק לתיקיות אחרות).
שימו לב:
במידה ואינכם רואים מייל מאיתנו, נא בצעו חיפוש “מכון לתבונה” (לפעמים המייל נזרק לתיקיות אחרות).
שימו לב:
במידה ואינכם רואים מייל מאיתנו, נא בצעו חיפוש “מכון לתבונה” (לפעמים המייל נזרק לתיקיות אחרות).